Er is veel te doen over de massale bomenkap in Park Madestein in Den Haag. Zo wordt zondag zelfs gedemonstreerd tegen het kappen van 464 bomen. Maar waarom worden die bomen eigenlijk gekapt?
Steeds meer mensen weten Madestein te vinden, onder meer door de bouw van de naastgelegen wijk Vroondaal. “Er komen steeds meer bezoekers om te sporten, spelen, wandelen, vissen, de hond uit te laten of te picknicken. Door intensiever gebruik van het park is het nodig om voorzieningen als paden en speeltoestellen te vernieuwen. Ook is de ambitie om het park natuurlijker in te richten met meer oog voor biodiversiteit, groen en natuur. En vanuit het Hoogheemraadschap van Delfland ligt er ook een opgave om een waterberging te realiseren en de waterkwaliteit te verbeteren”, licht projectleider Saskia Hielkema toe.
“Er waren weinig paden in het gebied. Daarnaast is de grond in grote delen van het park vrij drassig. Sommige delen kun je in natte perioden alleen met kaplaarzen aan bereiken. We willen het park dus graag wat beter toegankelijk maken voor iedereen door meer paden aan te leggen, waaronder een mooi pad rondom de grote plas. De grote plas is een eyecatcher in het gebied en het is fijn dat bezoekers daar straks helemaal omheen kunnen lopen. Het is een ideaal rondje van ongeveer drie kilometer om hard te lopen, te skaten of wandelen. Door paden aan te leggen komt de natuur in de bosjes ook wat meer tot rust, doordat de bezoekers minder gaan struinen."
Tekst gaat door onder foto.
Kraamkamer
"Daarnaast brengen we meer natuur terug in het gebied", zegt Hielkema. "Zo wordt er door het Hoogheemraadschap van Delfland een ‘kraamkamer’ voor vissen aangelegd in een nieuwe vijver die is gekoppeld aan de grote plas. Met deze ‘vispaaiplaats’ wordt het water in Madestein nog aantrekkelijker voor nieuwe vissoorten. Om het water van flinke regenbuien op te vangen wordt een ‘overloopgebied’ ingericht. Dit gebied loopt onder bij stevige regenval, waarna het regenwater richting de kleine plas en deels in de grond wordt afgevoerd."
"Het park krijgt ook een meer natuurlijke inrichting, bijvoorbeeld door de aanleg van oevers met riet, er komt een waterlelieveld in de vispaaiplaats en de nieuwe speeltoestellen zijn gemaakt van natuurlijke materialen. Ook wordt een deel van het park ingericht met bloemenweides. Tot slot wordt de parkeerplaats aan de Madepolderweg in het gebied wat kleiner en groener”, aldus de projectleider.
Tekst gaat door onder foto.
Bomenkap
Volgens Hielkema komen er meer bomen en struiken terug dan er stonden voor de vernieuwing van het park. "Maar er moeten inderdaad 468 bomen weg. Het grootste deel daarvan zijn kleine bomen die in de verschillende bosjes staan. Deze bomen hebben een gemiddelde doorsnede van 10 tot maximaal 30 centimeter. Er worden 62 grotere bomen gekapt."
Volgens Hielkema is geprobeerd zoveel mogelijk bomen te sparen, onder andere door de 'olifantenpaadjes' te gebruiken die in de loop der tijd zijn ontstaan. "Door de kleinere bomen weg te halen, ontstaat er in het bos meer licht en ruimte voor andere grotere bomen, waardoor zij beter tot hun recht komen en beter kunnen groeien. Ook worden er bomen gekapt vanwege het verstevigen van de kade, het inrichten van de natuurlijke oevers, de vispaaiplaats en het overloopgebied. Uiteraard werken we om de bomen heen waarin - mogelijk - een dier zit. We hebben een uitgebreide inventarisatie gedaan en we gaan zeer zorgvuldig om met de diersoorten die in het park leven."
Tekst gaat door onder foto.
Bomen terug
Hielkema benadrukt dat er veel bomen terug komen. "Er worden tachtig grote zomereiken, beuken en veldesdoorns geplant. En zo’n 3.775 vierkante meter ‘bosplantsoen’. Dit staat gelijk aan ongeveer 1.130 bomen. We planten verschillende bomen - zoals de eik, linde of beuk - en struiken - zoals de lijsterbes, hazelaar en meidoorn - en aan de randen van het bos worden struiken en kleine bomen geplant. Er komen dus uiteindelijk meer bomen en struiken terug en er komt veel meer variatie."
De werkzaamheden gaan van start zodra alle vergunningen er zijn. "Bij het kappen van bomen is uiteraard een vergunning nodig en daar mag ook bezwaar tegen worden gemaakt", zegt Hielkema. "We verwachten volgend jaar te kunnen starten en in 2025 helemaal klaar te zijn.”
Door: Hethaagsegroen.nl